Khamis, 3 Mei 2018

Adakah Protein Membuatkan Saya Gemuk?

Assalamualaikum...Selamat Pagi Semua..

Siapa sini rajin amalkan protein dalam diet harian???

Ramai juga yang ragu-ragu minum protein..Adakah Protein Membuatkan Saya Gemuk? 

Jawapannya tidak. Sebaliknya, penggunaan secara konsisten protein berasaskan tumbuhan, rendah indeks glisemik dan protein bukan GMO membantu dalam pengurusan berat badan. 

Sebelum kita pergi lebih jauh, mari kita lihat apa yang terkandung dalam Protein ESP Shaklee.


OK, bagaimana protein bukan GMO membantu dalam pengurusan berat badan. berikut adalah kebaikan ESP Shaklee...


So adakah anda masih ragu-ragu lagi untuk minum protein soya non-GMO Shaklee? berubahlah kearah hidup sihat dengan shaklee..

Untuk baca lebih lanjut tentang kebaikan ESP..Bole baca artikel sebelum ni disini ya.


Sehingga berjumpa lagi..

Salam Sayang,

juemuen

Rabu, 25 April 2018

8 cara untuk kelihatan cantik & lebih muda

Assalamualaikum & Selamat Pagi...

Hari ni kita cerita tentang kecantikan ya..

Walaupun kecantikan boleh dicapai dengan mudah melalui kemajuan teknologi masa kini, berapa lamakah ia dapat bertahan?

Selama lebih dari 100 tahun, Shaklee telah membantu mewujudkan kehidupan yang lebih sihat melalui kuasa alam, dibantu oleh sains. Dengan produk yang selamat, terbukti dan berkesan yang diperolehi dari sumber semula jadi, anda mempunyai akses kepada pemakanan sihat yang menyokong kesihatan berpanjangan dan kecantikan dalaman.

Semua orang ingin kelihatan lebih muda. Sesetengahnya beralih kepada rawatan yang mengasari kulit dan prosedur pembedahan menyakitkan, tetapi itu bukanlah satu-satunya cara yang ada. Kekal muda (dan kelihatan muda) dengan pemadam penuaan yang menakjubkan, ringkas dan mudah diikuti!


Anjal dengan Kolagen
Kolagen dijumpai dengan banyak di bawah kulit anda, memberikan struktur dan mengekalkan keanjalan. Tanpa blok bangunan ini untuk kulit, krim anti-penuaan anda akan menjadi tidak berkesan. Peningkatan pengambilan kolagen sangat disyorkan kerana ia meremajakan kulit dari dalam ke luar, meningkatkan keanjalan dan mengurangkan kedutan serta tandatanda penuaan. Pengeluarannya meningkat dengan penambahan Vitamin C kerana ia membantu menyambungkan kolagen bersama, meningkatkan ketegangan dan keremajaan kulit. 






Suplement dengan Vitamin C
Vitamin C meningkatkan keupayaan kulit untuk memperbaiki dirinya sendiri, menghasilkan kulit yang kurang kedutan, dan melembutkan kulit yang kering serta kasar. Ia juga bertindak sebagai antioksida, meneutralkan kerosakan yang disebabkan oleh radikal bebas. Ia juga merupakan komponen yang diperlukan dalam penghasilan kolagen di mana ia membantu menyokong kulit yang tegang, lembut, berseri dan sihat.


Guna Set Penjagaan Kulit Yang Betul
Bina kulit yang sempurna dengan penjagaan kulit yang betul. Cari produk yang mengandungi bahan semula jadi, selamat dan terbukti untuk mengekalkan keserian dan merawat tanda-tanda penuaan supaya anda kelihatan muda setiap hari. Berhati-hati dengan bahan kimia berbahaya dan bahan-bahan yang dipersoalkan yang boleh menyebabkan kemerahan, kegatalan dan keradangan. Amalkan rutin harian penjagaan kulit kerana ianya penting untuk kesihatan kulit yang optimum.



Berikan Diri Anda Urutan Wajah
Urutan wajah digelar sebagai alternatif bukan invasif untuk Botox dan pembedahan. Ia membantu untuk meningkatkan peredaran pada tisu wajah anda, menghasilkan kulit yang sihat bersinar. Ia juga membantu merangsang pengeluaran kolagen dan elastin untuk kulit yang licin, lebih lembut selain menaik dan menguatkan kulit, mengurangkan penampilan sembap dan kedut.

Saya Suka Bersenam 
Bersenam tiga kali atau lebih dalam seminggu membantu mengelakkan kehilangan otot dan menggalakkan tidur yang lebih baik. Suai padan rejim senaman anda dengan menggabungkan senaman kardiovaskular untuk jantung dan paru-paru, latihan rintangan untuk otot, regangan untuk fleksibiliti dan senaman koordinasi untuk keseluruhan kesihatan fizikal.




Minum Air Yang Mencukupi 
Minum sekurang-kurangnya lapan gelas air setiap hari kerana dehidrasi menyebabkan lebih banyak masalah kulit selain daripada kelihatan kering dan rasa tegang. Apabila kulit dehidrasi, ia menghasilkan lebih banyak minyak untuk menampung air yang hilang, menyebabkan jerawat, iritasi dan tompok kering. Oleh itu, minumlah dan lembapkan kulit anda supaya ia kelihatan bermaya, mengurangkan kedutan dan liang liang pori mengecil.


Perlu Makan Makanan Asid Lemak 
Makanan yang kaya dengan asid lemak penting (asid lemak omega-3 dan omega-6) bermanfaat untuk mengekalkan keanjalan dan keremajaan kulit anda, memperbaiki penampilan kulit yang kelihatan berusia dan letih. Makanlah untuk kulit yang kelihatan lebih muda dengan menambahkan salmon atau ikan berminyak lain, sayuran berdaun, biji benih, kekacang dan bijirin ke dalam diet anda. Tahukah anda bahawa asid lemak digunakan dalam penjagaan kulit? Bahan-bahan seperti ceramida, minyak zaitun dan minyak jojoba mengandungi asid lemak yang memberikan lembapan dan khasiat kepada kulit.

Hidup Hebat! 
Luangkan masa untuk melakukan perkara-perkara yang membuat anda gembira kerana orang gembira pasti kelihatan lebih muda untuk masa yang lebih lama. Bawa kegembiraan dan kebahagiaan ke dalam hidup anda dengan melakukan perkara-perkara ringkas seperti membeli sarapan untuk rakan sekerja anda, menyanyi untuk kawan-kawan atau menari dengan lagu kegemaran anda. Juga, jangan lupa untuk sentiasa senyum kerana apabila anda tersenyum, seluruh dunia akan tersenyum dengan anda.



Sebarang pertanyaan atau perlukan konsultasi, boleh terus hubungi saya;
☎ Call/SMS/WhatsApp: http://www.wasap.my/+60132299108


Isnin, 23 April 2018

Protein Soya pilihan terbaik untuk ibu yang sibuk!

Assalamualaikum semua.. Selamat Pagi..


Seorang ibu mempunyai pelbagai tanggungjawab. Selain daripada menguruskan keluarga dan kerjaya, mereka sering kali mengabaikan diri mereka dan sebaliknya fokus kepada yang lain. Komitmen sebegini menjejaskan pengambilan makanan mereka kerana mereka sering mengambil makanan yang tidak seimbang atau tidak makan sebarang makanan langsung. Ia adalah amat penting bagi seorang ibu untuk mengambil minuman protein soya kerana ia dapat memberikan mereka tenaga untuk menjalani rutin seharian. 

So, bagaimana protein soya dapat membantu golongan ibu. 


Meningkatkan Seri Kulit
Untuk kulit yang berseri, berikan kulit anda protein yang berkualiti tinggi lengkap dengan kesemua amino asid perlu. Protein soya mengandungi isoflavon yang mempunyai aktiviti estrogenik yang membantu merangsang kulit untuk kelihatan lebih muda. Kajian turut menunjukkan bahawa pengambilan isoflavon soya membantu meningkatkan keanjalan kulit.


Menguatkan Rambut dan Kuku
Keguguran rambut dan kuku yang rapuh sering dikaitkan dengan pemakanan yang tidak berkhasiat serta kekurang nutrien, terutamannya protein. Kekurangan asid amino perlu, menyebabkan badan tidak dapat menghasilkan keratin yang mencukupi. Akibatnya, rambut dan kuku kelihatan nipis dan rapuh


Melegakan Ketidakselesaan Perut 
Komitmen dan jadual harian yang padat menyebabkan pengambilan makanan diabaikan dimana ia boleh mendatangkan masalah ketidakhadaman, pedih hati, perut kembung atau gastritis, sekiranya dibiarkan berlarutan. Protein soya yang mudah disediakan dan berkhasiat memberikan si ibu hidangan yang cepat pada bila-bila masa, di mana jua. Kajian juga menunjukkan bahawa protein soya dapat mengurangkan penghasilan asid gastrik berlebihan dan memastikan perut anda sihat.


Menyokong Kehamilan Yang Sihat 
Kesihatan sepanjang tempoh kehamilan adalah amat penting untuk perkembangan bayi serta ibu mengandung. Dalam tempoh ini, ibu mengandung haruslah mengambil protein yang mencukupi bagi memenuhi keperluan janin yang sedang membesar. Pengambilan protein secara konsisten dalam tempoh kehamilan dapat membantu meningkatkan berat dan ketinggian bayi baru lahir, dan mengurangkan peratusan kelahiran bayi yang tidak cukup berat.


Menggalakan Penghasilan Susu Ibu 
Susu ibu merupakan nutrisi yang terbaik bagi tumbesaran dan perkembangan bayi. Ia juga kaya dengan antibodi yang merupakan sumber imunisasi pertama dalam saluran usus untuk bayi yang baru lahir . Walaubagaimanapun, ibu yang sibuk sering mengabaikan pemakanan mereka semasa tempoh penyusuan. Dengan protein soya yang berkualiti tinggi, ia membantu memenuhi keperluan protein dalam pemakanan seseorang ibu yang menyusu serta membantunya menjalani tempoh penyusuan yang lebih lancar.




Jumuen.com
0132299108


Rabu, 18 April 2018

5 Tips untuk bantu anda pilih sumber Protein yang betul

Assalamualaikum..Selamat Pagi semua..

Ok, seperti yang dijanjikan.. Jom sambung artikel sebelum ni bagaimana pula nak pilih sumber Protein yang betul?


1. Protein Tumbuhan vs Protein Berasaskan Haiwan?
Kedua-dua protein tumbuhan dan berasaskan haiwan mengandungi kandungan protein yang sama. Walaubagaimanapun, Sumner berasaskan haiwan seperti daging merah atau ayam mungkin mengandungi bahan kimia berbahaya dan berpenyakit. Protein soya lebih mudah dihadam, terutamanya di kalangan warga tua

2. Kandungan Kolesterol Tinggi vs Kolesterol Rendah?
Protein berasaskan tumbuh-tumbuhan mengandungi sifar kolesterol.

3. Kandungan Tinggi Lemak vs Rendah Lemak?
Ayam mengandungi lemak tepu dan transfat. Manakala protein berasaskan tumbuhan bebas daripadanya. Jadi, makanlah kacang, biji-bijian, tauhu dan bijirin penuh yang memberikan anda protein tanpa lemak berlebihan.

4. GMO vs bukan-GMO?
GMO (Organisma yang diubahsuai secara genetik) ialah tumbuhan, haiwan,
mikroorganisma atau organisma lain yang genetiknya telah diubahsuai menggunakan pengubahsuaian genetik atau teknik kejuruteraan. GMO ini telah dikaitkan dengan pelbagai risiko kesihatan.

5. Sumber Semulajadi vs Sumber yang diproses?
Seboleh mungkin dapatkan protein anda dalam keadaan semulajadi. Makanan yang diproses mungkin kehilangan kandungan nutrien. Apabila anda tidak mendapat protein yang mencukupi daripada diet anda, anda boleh memilih serbuk protein berkualiti tinggi yang memberikan asid amino dan kalsium untuk menguatkan tulang serta gigi.




Jangan lupa.. Sekarang tengah promosi ESP. Jangan ketinggalan untuk dapatkan stok ESP anda sempena nak puasa ni. Supaya Kenyang lebih lama :)

Salam Sayang,
Juemuen


Isnin, 16 April 2018

Kenapa kita perlukan protein dalam rutin harian kita?

Assalamualaikum..Selamat Pagi semua..
Diharap semuanya sihat-sihat belaka la hendak-Nya ya... 

Hari tu saya janji untuk sambung tentang nutrien bagi wanita kan...tapi, memandang kan sekarang ni tengah hangat promo ESP, saya terpanggil untuk menulis tentang ESP Shaklee la hari ni..

Kenapa kita perlukan protein dalam rutin harian kita?

Pemakanan yang tinggi dengan gula membawa kepada peningkatan paras gula dalam darah, dimana ia akan mempengaruhi fungsi jantung dan menyebabkan keradangan dalam badan. Jadi, kita perlu ambil lebih protein untuk:
  • Menstabilkan paras gula dalam darah.
  • Membantu mengurangkan keradangan, paras kolesterol dan kepekaan insulin.3, 4


Jika anda adalah salah seorang daripada golongan di atas, cara yang paling mudah untuk anda meningkatkan pengambilan protein anda adalah melalui pengambilan serbuk protein. Hanya campurkan dengan minuman kegemaran anda atau anda boleh gabungkannya dengan buah kegemaran anda untuk sarapan yang lebih sihat.

Tidak dinafikan bahawa protein memainkan pelbagai peranan penting terhadap tubuh badan. Bermula dari penghasilan sel kepada perkembangan otot, kulit, rambut dan juga kuku, tubuh anda memerlukan protein untuk mengekalkan fungsi normal tubuh yang optimum. Walaubagaimanapun, keperluan protein harian anda bergantung kepada tubuh dan aktiviti fizikal anda. 

Jom lihat ringkasan keperluan protein yang telah shaklee sediakan di bawah.






So, bagaimana pula nak pilih sumber Protein yang betul? Jeng..jeng..jeng..
Kita sambung dalam artikel akan datang la ye..

Jika nak tahu lebih lanjut tentang Protein Shaklee - ESP, bole baca dalam artikel saya sebelum ni di sini ya.

Jangan lupa.. Sekarang tengah promosi ESP. Jangan ketinggalan untuk dapatkan stok ESP anda sempena nak puasa ni. Supaya Kenyang lebih lama :)

Salam Sayang,
Juemuen










Rabu, 11 April 2018

Nutrient keperluan harian bagi Lelaki 30an - 40an

Assalamualaikum..Maaf semua..

Semalam tidak diberikan kesempatan untuk menulis di blog ni..

Ok, seperti yang dijanjikan.. Jom sambung artikel sebelum ni berkenaan what is your needs bagi lelaki berumur lingkungan 30an - 40an.

Lelaki berumur lingkungan 30an - 40an selalu nya mempunyai tanggungjawab yang besar. Memerlukan tenaga yang banyak dalam melaksanakan rutin harian yang semestinya sibuk.


Jadi, apa yang mereka perlukan?








kesimpulannya, keperluan nutrien minimum yang diperlukan oleh lelaki telah dicadangkan oleh shaklee dalam Set Kecergasan (Vitality Set) yang mana ia dicipta khas untuk lelaki yang mahukan kesihatan dan kecergasan. Menyokong tenaga yang berterusan, menggalakkan kesihatan menyeluruh yang baik dan mengekalkan kekuatan otot untuk tubuh yang sihat dan cergas.

  1. Sustained Release Vita-C Plus: Vitamin C semula jadi untuk kesihatan gigi, gusi, tulang, kolagen dan hampir kesemua elemen yang membentuk tubuh badan kita.
  2. OmegaGuard : Membekalkan spektrum luas tujuh asid lemak penting omega-3 bergred farmaseutikal dan dilengkapi dengan proses penyulingan proprietari molekul tiga peringkat.
  3. Vita-Lea Iron Formula : Memberikan 28 vitamin penting dan mineral utama untuk menyokong kesihatan dan kesejahteraan optimum.
  4. B-Complex: Vitamin B memainkan peranan penting untuk fungsi tubuh kerana ia membantu menukar makanan kepada tenaga untuk sel-sel anda.
  5. ESP Mixed Soy Protein Isolate Powder : Protein soya membantu mengurangkan kolesterol.
  6. Vita-E Complex : Sokongan antioksidan untuk mengekalkan kesihatan dan kecergasan yang baik.
Ok.. cukup la sampai disini... Di artikel akan datang saya akan cerita tentang keperluaan nutrient bagi wanita pula ya.

Salam Sayang,
Juemuen

Isnin, 9 April 2018

Lelaki juga perlukan supplement!

Assalamualaikum semua..

Seperti yang di janjikan..alhamdulillah saya diberi kekuatan dan kesihatan untuk menulis dan berkongsi di dalam blog ni...

Jadi, untuk step yang kedua adalah nutrient  yang dianggap keperluan setiap orang itu sendiri (Your Needs) dan semestinya ia berbeza untuk lelaki mahupun wanita. Berbeza juga dari segi umur dan fizikal.

So hari ini, saya hanya fokuskan artikel ini untuk nutrient keperluan bagi lelaki. 




Apa yang ada dalam Step 2 bagi lelaki ni??




Set Kecergasan (Vitality Set)
Dicipta khas untuk lelaki yang mahukan kesihatan dan kecergasan. Menyokong tenaga yang berterusan, menggalakkan kesihatan menyeluruh yang baik dan mengekalkan kekuatan otot untuk tubuh yang sihat dan cergas.

  1. Sustained Release Vita-C Plus: Vitamin C semula jadi untuk kesihatan gigi, gusi, tulang, kolagen dan hampir kesemua elemen yang membentuk tubuh badan kita.
  2. OmegaGuard : Membekalkan spektrum luas tujuh asid lemak penting omega-3 bergred farmaseutikal dan dilengkapi dengan proses penyulingan proprietari molekul tiga peringkat.
  3. Vita-Lea Iron Formula : Memberikan 28 vitamin penting dan mineral utama untuk menyokong kesihatan dan kesejahteraan optimum.
  4. B-ComplexVitamin B memainkan peranan penting untuk fungsi tubuh kerana ia membantu menukar makanan kepada tenaga untuk sel-sel anda.
  5. ESP Mixed Soy Protein Isolate Powder : Protein soya membantu mengurangkan kolesterol.
  6. Vita-E Complex : Sokongan antioksidan untuk mengekalkan kesihatan dan kecergasan yang baik.


Set Amazing Golden Untuk Lelaki
Untuk memenuhi keperluan nutrisi anda dan menjadikan anda kekal sihat dan aktif di usia emas. Menyediakan tenaga yang berterusan, menyokong kesihatan yang baik, menyokong tulang yang sihat dan mengekalkan kecergasan.

Set ini Kombinasi Daily Essentia Set + Vitality Set dan juga penambahan dua produk:


  1. OsteMatrix : Diformulasi dengan kalsium, vitamin D, magnesium dan empat nutrien pembina-tulang untuk membantu menjaga tulang dan gigi yang kuat dan sihat.
  2. Vivix :Minuman botani lazat yang mengandungi campuran botani khas Shaklee termasuk ekstrak Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Eldeberi Eropah dan Lobak Ungu.

Jadi, what is your needs? Meh cerita dengan lebih specifik keperluan mengikut peringkat umur. Kita mulakan dari yang muda ya -  lelaki berumur lingkungan 20an. 

Apa?? muda-muda pun perlu supplement?
of course la kan. Sebelum tu, kena betulkan tanggapan bahawa "Shaklee ni adalah Supplement dan bukan nya ubat penyembuh penyakit". Kene ingat tu ya.

Ok, dari mana nak mula haha.... kita start tengok gambar ni ye...



Ok, ini antara vitamin yang lelaki muda lingkungan 20an perlukan. Jadi, mengikut Chart diatas, tentukan masalah yang anda hadapi, baru la anda tahu ape supplement yang sememangnya anda perlukan.


Rasanya cukup la sampai disini..kalo panjang sangat takut bosan pulak kan haha

So saya akan sambung untuk peringkat umur yang lain di dalam artikel yang akan datang ya. 

Salam Sayang
Juemuen





Ahad, 8 April 2018

Video tribute to ESP #1

Assalamualaikum..
Salam Hujung Minggu Semua..

Sempena bulan ESP ni, saya ingin berkongsi satu video kegunaan ESP untuk tatapan semua. 

Korang tahu tak, selain dibancuh jadi minuman, atau smoothies, ESP juga bole dijadikan DIY masker yang membantu menyegarkan kulit juga mengecutkan jerawat. Saya pernah share resepi DIY masker menggunakan ESP di entry sebelum ini.

Jom sama-sama menonton video ringkas ni ye..



Doakan saya diberi kesihatan & kekuatan untuk berkongsi dalam entry akan datang ye.

Salam Sayang,
juemuen
0132299108

Sabtu, 7 April 2018

Si anak sedang belajar dari persekitarannya..jangan ditegah!

Assalamualaikum..selamat hujung minggu semua..


Jadi topik hujung minggu ni kita santai-santai je la ye..



Menjadi ibu bapa masa kini sangat mencabar juga. Kita kekurangan masa (dan dana) namun tidak bermakna kita tidak boleh menggembirakan mereka.



Resepi kebahagiaannya adalah, kita perlu mendengar, berusaha sedikit, dan tambahkan pelukan dan kasih-sayang yang tidak bertepi.



Cewah, macam pakar motivasi pulak rase nye..haha



Ramai ibubapa buntu untuk melayan kerenah anak-anak yang semakin lasak. Ada yang hanya memberi gajet supaya si anak leka dan tidak mengganggu.



Cara saya, set timing untuk anak.



Kebiasaannya, bila tidak bersekolah, bukan main cepat & senang lagi budak-budak ni bangun. Kalo waktu sekolah, hai la..nak pujuk bangun pun lame.



Seawal jam 8 pagi, pastikan si anak mengambil sarapan. Sarapan pagi ni penting ye.



Ramai tidak menyedari kepentingan sarapan kepada kesihatan. Apabila kita bangun tidur, paras glukosa dalam darah agak rendah. Jadi, dengan pengambilan makanan berkhasiat dan seimbang sewaktu sarapan membekalkan tenaga mencukupi bagi memulakan hari dengan lebih cergas.



Dah...jadi pakar pemakanan pulak...haha



Jadi, jangan lupa beri anak-anak sarapan yang seimbang. Ibubapa nye perlu juga sarapan. Jangan pulak, bagi anak makan, si makbapak nye tak makan, diet konon nye.



No..no..no..Sarapan adalah yang paling penting walaupun sedang berdiet.




Selalunya, selepas sarapan barulah saya biarkan anak-anak mandi sendiri. Bukan apa, da makan comot-comot, bia la diorang mandi baru la hansem & cantik.Ye tak.



Saya akan biarkan mereka mandi sendiri bermain air. Tapi jangan lupa tengok pulak.



Bermain air adalah gabungan pembelajaran yang berkesan dan menghiburkan. Tahukah anda bahawa anak ini sedang mempelajari bahawa setiap yang berlaku ada sebab dan akibatnya (cause and effect). Contohnya: Oh, jika saya tutup lubang ini, air tidak boleh lalu. Maka, bilik air akan dipenuhi air!



Selesai mandi, pastinya bilik air tu bersepah. So pembelajaran kedua, mintak si anak kemas bilik air itu seperti keadaan asal.



Sebenarnya, banyak je pembelajaran yang si anak dapat secara tidak langsung cuma ramai ibubapa yang tidak perasan.



Dan yang berlaku, gangguan emosi.. " kenapa bilik air ni bersepah...kenapa main sabun ni..kenapa itu..kenapa ini..." yang mana akan membantutkan pembelajaran si anak.



Dah selesai semua, baru la bagi gajet sekejap atau tengok kartun di TV. Anak-anak perlu juga masa leisure diorang. Selalu nya tak lama, mereka akan bosan dan mula bermain.



Biarla mereka bermain. Dengan bermain otak mereka akan berkembang. Ketika bermain, pelbagai gerakan fizikal dilakukan. Dengan pergerakan ini, akan meransang pula perkembangan motor halusnya.



Oh ya, jangan lupa sediakan snack di tempat yang mudah dicapai. Selepas sakan bermain, mereka pastinya pastinya lapar.



Pembelajaran seterusnya, ajar mereka mengambil makanan sendiri jika lapar. Bukan sahaja si ibu mudah (tak payah ulang alik ke dapur sediakan makanan) si anak dapat belajar berdikari "bila lapar, perlu makan".



Tengahari pula, ajar mereka makan ikut masa. Duduk dimeja makan, makan bersama-sama. Mulakan dengan doa, gunakan tangan kanan dan jangan main sewaktu makan.



Memang susah sikit bab ni, tapi insyaAllah, jika di ajar berulangkali si anak pasti akan ikut.



Jam 2 petang, set kan sebagai waktu tidur. Bagilah mereka tidur petang untuk 1-3 jam supaya mereka tidak merasa penat sangat. Jika mereka dapat tidur petang seketika dan rehat yang mencukupi, mereka tidak akan mengamuk pada waktu malam dan lebih senang tidur malam.



Jam 5 atau 6, bawalah mereka beriadah seketika. Bermain basikal, main kejar-kejar dan sebagainya. Secara tidak langsung, mereka dapat belajar cara untuk menyesuaikan diri di tempat awam dan cara untuk berkomunikasi dengan orang lain di padang permainan. Secara tidak langsung anak-anak kecil menjadi lebih berdikari dan ceria.



Jadi kesimpulannya, dalam rutin harian anak-anak, mereka sedang belajar. Jangan ditegah. Kawal lah emosi supaya tidak membantutkan pembelajaran si anak.


Harap artikel ini membantušŸ˜Š




Sehingga bertemu lagi.



juemuen.