Memaparkan catatan dengan label 2012. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label 2012. Papar semua catatan

Jumaat, 27 Julai 2012

Ramadhan ke-7

Alhamdullillah...ari ni dah masuk ramadhan ke-7. Mesti dah ade yang sibuk buat kuih raye..cari baju raye..fikir nak kemas umah raya design...

Niat di hati nak la buat kuih raye sendiri tahun ni...tapi memandangkan balik keje pun jam 5pm...sampai umah sibuk memasak juadah berbuka..melayan kerenah anak-anak..badan pun dah keletihan...harap-harap sempat la memcube beberape resepi kuih raye weekend nanti...hehe macam-mcam resepi yang da terlintas kek lapis oreo (kek lapis serawak) , tart nenas,chipsmore cookies etc

nantikan update seterusnya..samaada saya berjaya ke tidak buat kuih-kuih tersebut. :)

Rabu, 25 Julai 2012

"Ramadhan giveaway"

Sambil-sambil blogwalking mencari resepi/idea juadah untuk berbuka puase/raya..terjumpe satu entry ni...

Rasenye belum terlewat untuk mewar2kan "lizahanum:ramadhan giveaway"

Meh cita cket---> beliau ingin memberi/menderma kepada kwn2 blogger yang sudi berkongsi entry/idea dgn beliau..alhamdullillah..moga usaha beliau di rahmati & di berkati..

So, sesape yang berminat boleh la join di sini.

Jumaat, 20 Julai 2012

Salam Ramadhan Al-Mubarak

Marhaban Ya Ramadhan...

Bulan ramadhan yang mulia datang lagi..syukur masih di beri peluang untuk melaksanakan ibadah puasa tahun ini...

niat puasa sebulan


Niat puasa harian & doa buka puasa


Jadual waktu berbuka puasa




semoga amal ibadah kita di berkati...amin

Selasa, 26 Jun 2012

Ingin memulakan hobi baru

sejak dua menjak ni makin banyak blog & page yang cite pasal masakan..kek...muffin...
so saya pun teruja la tengok bila ramai yang post buat kek, mufffin dan seangkatan dengan nya..
so suarakan isi hati pada si somi..die pun said "ok. blaja la..nanti bole makan sedap-sedap" hahaha

so untuk permulaan, saya da buat blog baru ( http://budakbarubelajarbaking.blogspot.com/ ) sebagai rujukan saya sendiri mengenai dunia baking...blog ni saya kumpul semua bahan-bahan rujukan saya samaada yang saya baca di internet, buku-buku dan nasihat-nasihat.

feel free to support me ok!

preview my new blog :)

Khamis, 31 Mei 2012

Samsung Galaxy SIII as low as RM999*


Are you ready for the smartest phone you’ll ever see?

The Samsung Galaxy SIII could be yours from only RM 1,438. Pre-order yours online before 30 May, or get it at any one of three locations during the grand launch from 31 May – 3 June 2012!

Design

inspired by nature: Samsung GALAXY S III’s minimal and organic design is
reflected in its smooth and non-linear lines of the device. Its human-centric nature
provides an ergonomic and comfortable experience with enhanced usability

4.8 HD
Super AMOLED

Seeing for real: 4.8 inches of hi-definition display,
true, perfect color with ultrafast response time

Lets compare the price between operator & Decide;



Rabu, 16 Mei 2012

Urutan bayi

Just nak berkongsi info yang sangat berguna untuk ibu-ibu mengenai urutan bayi..jangan ingat orang dewasa saja perlu urutan..bayi pun perlu di urut untuk membantu sistem pembesaran nya..

Antara faedah urutan bayi;
  1. Mambantu tumbesaran fizikal bayi
  2. Menguatkan ketahan tubuh badan
  3. Membina keyakinan diri
  4. Membantu bayi rasa tenang dan selesa
  5. Mengeratkan rasa kasih sayang antara ibu & anak
  6. Memlancarkan peredaran darah
  7. Memperbaiki sistem penghadaman
  8. Memperbaiki perjalanan darah.
  9. Merangsang deria.
  10. Mengurangkan tekanan.
  11.  Meningkatkan daya ketahanan badan.
  12.  Merangsang perkembangan fizikal dan psikologi.
  13.  Membantu memudahkan bayi tidur.
  14. Merangsang aliran oksigen dalam badan.
  15. Memudahkan penyingkiran bahan toksin.
  16. Membantu perkembangan fungsi otot.
  17. Membantu meredakan kesakitan apabila demam.
  18. Merangsang penghasilan hormon
Teknik urutan;
























sumber: johson baby, http://www.babycenter.com/slideshow-baby-massage?scid=momsbaby_20120515%3A3

Pengalaman saya----> selepas buat urutan bayi lebih lena tidur & kesan kembung pun hilang. :) bayi pun ceria2..

Khamis, 10 Mei 2012

Sharing is caring: Imunisasi

Oleh kerana dah dekat-dekat tarikh nak suntik imunisasi, so sekadar berkongsi maklumat berkenaan suntikan vaksinasi untuk baby.

Ramai juga ibu-ibu yang ragu-ragu tentang status halal suntikan ini. Rawatan Islam secara tegas menolak kaedah suntikan imunisasi kepada bayi (BCG, Tiga serangkai (DTP) dsb) yang merupakan salah satu daripada program imunisasi percuma kementerian kesihatan. Selain faktor keraguan terhadap bahan yang digunakan, kaedah suntikan imunisasi ternyata bertentangan dengan fitrah bayi itu sendiri yang dilahirkan dalam keadaan suci bersih. Saudara ku pernah bertanyakan doktor berkenaan imunisasi yang diberikan kepada bayi dan kanak-kanak ini dan dia amat terkejut dengan pengakuan doktor yang menyatakan bahan utama untuk membuat vaksin adalah di ambil dari MONYET, makhluk yang paling sesuai untuk tujuan itu

Tapi, bagi pendapat saya, mencegah lebih baik dari merawat.Ia adalah salah satu usaha untuk memastikan bayi kita dalam keadaan sihat.Imunisasi bertujuan untuk mencegah penyakit-penyakit berjangkit.

Jadual Imunisasi

Sedikit soal jawab mengenai isu halal/haram suntikan imunisasi.

Fatwa Tentang Pelalian/Vaksinasi
(Rujukan: Al-ahkam.net)
Pertanyaan :

(i) Apakah pandangan Islam tentang pelalian/vaksinasi?

(ii) Sesetengah pelalian/vaksinasi itu dikatakan membahayakan tubuh badan. Apakah sikap Islam tentang hal ini.

Jawaban :

al-Quran dan Sunnah memberi garis panduan tentang penggalakan penjagaan kesihatan tubuh badan/fizikal pada manusia. Islam menghendaki umatnya supaya mengambil langkah-langkah perlu untuk menghindari penyakit dan supaya sentiasa sihat tubuh badan. Nabi saw dilaporkan bersabda "Allah telah menurunkan penyakit dan ubatnya, dan setiap penyakit itu ada ubatnya. Jadi ambillah ubat-ubatan dan jangan gunakan sesuatu yang haram sebagai ubat." (riwayat Abu Dawud).

Dalam hal ini, kami akan menyebut untuk anda fatwa berikut yang dikeluarkan oleh al marhum sarjana Saudi Sheikh Abdul-`Azeez Ibn Baz (semoga rohnya dirahmati Allah).

Di dalam fatwanya al marhum berkata:

"Tidak ada apa salahnya memberi rawatan bersifat pencegahan jika wujud kekhuatiran sebenar bahawa penyakit itu boleh berlaku lantaran epidemik/wabak atau lantaran faktor lain yang boleh membawa punca berlakunya penyakit berkenaan. Juga, tidak ada apa salahnya untuk memberi ubat-ubatan bagi tujuan menghindari penyakit yang ditakuti kerana Nabi saw dilaporkan bersabda: "Barang siapa memakan tujuh biji kurma Madinah pada sebelah pagi, dia tidak akan dibahayakan oleh sihir atau racun." Ini merupakan sejenis kaedah menghindari sesuatu masalah sebelum masalah itu berlaku. Jadi terdapat kekhuatiran atau ketakutan sebenar akan wujudnya penyakit dan seseorang itu perlu diberi pelalian bagi mencegah sesuatu jangkitan yang wujud di negaranya atau di tempat lain, maka tidak ada apa salahnya dengan tindakan itu kerana ia merupakan sejenis perlindungan.

Berhubung dengan bahaya yang dialami oleh mereka yang diberi pelalian, yakni demam singkat atau kesan sampingan lainnya, kesan-kesan ini boleh saja dikesampingkan melihat pada bahaya yang telah dapat dihindari, iaitu penyakit yang boleh membunuh atau yang boleh menyebabkan bahaya kepada kesihatan seseorang.

Prinsip am dalam Syariah dalam perkara ini ialah bahawa dalam keadaan daruri/darurat (iaitu dalam keadaan yang amat mendesak/amat perlu), jika sesuatu permasalahan itu mengandungi dua kejahatan, maka melakukan satu kejahatan yang lebih kecil kesannya bagi menghindari kejahatan yang lebih besar, adalah dibolehkan.(Al-Ashbah wal-Naza’ir oleh Al-Subki, 1/45)

Bagaimanapun, jika telah terbukti dari segi perubatan bahawa sesuatu pelalian tertentu itu membahayakan tubuh badan atau bahayanya melebihi kesan positif ubat-ubatan itu dalam usaha menghindari penyakit tertentu, maka tidaklah dibenarkan untuk menggunakannya kerana Nabi saw dilaporkan bersabda: "Tidak boleh ada bahaya mahupun saling membahayakan."

WA

Inti patinya diiterjemah dari Islamonline. Teks penuh bahasa Inggeris boleh dirujuk di:
http://www.islamonline.net/fatwa/english/FatwaDisplay.asp?hFatwaID=94376

Betulkah Vaksin Yang Disuntik Kepada Bayi Atau Kanak-Kanak Tidak Halal?
(Rujukan : Buletin PPIM)
Pertanyaan :

Salam

Saya nak cari maklumat berkenaan dengan perkara ini. Betulkan vaksin yang disuntik kepada bayi-bayi kita mengandungi kandungan yang tidak halal serta apa implikasi jika kita membuat keputusan untuk tidak memvaksinasi bayi kita? Harap ada yang dapat memberi jawapan kepada isu ini.

Yang haram itu jelas dan yang halal itu jelas. Adakah vaksin bayi dikategorikan sebagai ubat dalam keadaan darurat?

Jawaban :

Persoalan mengenai fatwa sepatutnya diajukan kepada yang berhak mengeluarkan fatwa seperti majlis fatwa kebangsaan atau mufti untuk mengelakkan kecelaruan kefahaman dan amalan apatah lagi apabila ia membabitkan permasalahan halal haram. Dari segi usul, semua perkara adalah harus kecuali yang diharamkan manakala dalam hal ibadat pula semua perkara adalah haram kecuali yang diperintahkan Allah dan Rasulnya.

Berikut sebahagian daripada pertanyaan kepada sebuah badan Majlis Fatwa Luar Negara:

Fatwa No. : 96530
Fatwa Title : Taking vaccinations which contain impure ingredients
Fatwa Date : 14 Jumaadaa Al-Uolaa 1428 /

Question

Asselamu aleikum,dear scholars! Maybe I bore you with my questions but there is nobody to be asked about. (Note I'm converted Muslim from Bulgaria). My question is about vaccination. Is it permissible to be put on our children? Some Muslims in UK deny it. They say that the vaccines are haram cause are made on animal or even embryo 's tissues and one of the components is gelatine (made from pork bones). So their fatwa is not to vaccine the children. Please, give us-me and my Muslim brothers and sisters in Bulgaria your point of view and advice. Thank you very much

Fatwa

All perfect praise be to Allaah, The Lord of the Worlds. I testify that there is none worthy of worship except Allaah, and that Muhammad sallallaahu `alayhi wa sallam ( may Allaah exalt his mention ) is His slave and Messenger.

First of all, all perfect praise be to Allaah, Who guided you to Islam and we ask Him to make you firm and steadfast on His Religion until the day you meet Him, and may He increase your zeal in performing more good deeds.

As regards vaccination, we have already issued Fataawa 92651 and 85750 clarifying that it is a permissible means (for treatment). However, if there is a doubt about the ingredient of a medicine which is used in vaccination, then one should consult the trustworthy Muslim doctors. If it is confirmed that it contains impure ingredients, then, it is forbidden in principle to vaccinate with it unless this impurity is totally transformed, in a way that nothing remains of it, because the jurists may Allaah have mercy upon them stated that transformed impure items are pure. However, if this ingredient is not transformed and there is another permissible alternative, then it is not permissible to use this vaccine. Nonetheless, if there is no other permissible alternative, then there are some details about the issue. If there is a preponderant probability for the children who are not vaccinated to become sick and that the disease is very serious, in a way that it is feared to cause death or a permanent handicap, then it appears that this case is like a dire necessity that would permit using such impermissible vaccine; Allaah Says (what means): {…while He has explained in detail to you what He has forbidden you, excepting that to which you are compelled.}[Quran 6:119]. However, if one of the conditions is not met [the probability of sickness, and the disease being serious] then in our view (in Islamweb) it is not permissible to be vaccinated with something impure unless it is transformed.
Allaah Knows best.

Sementara dalam majmu’ atau koleksi fatwa sedunia, inilah yang fatwa yang ada yang boleh dijadikan sandaran kerana ia hampir sama dengan apa yang ditanya. Wallahu a’lam

Fatwa Mengenai Penggunaan Vaksin Polio Khusus (IPV)

Keputusan fatwa Komisi Fatwa Majelis Ulama Indonesia tentang penggunaan Vaksin Polio Khusus (IPV).

Komisi Fatwa Majelis Ulama Indonesia (MUI) setelah menimbang :

a. bahwa anak bangsa, khususnya Balita, perlu diupayakan agar terhindar dari penyakit Polio, antara lain melalui pemberian vaksin imunisasi;

b. bahwa dalam program Pekan Imunisasi Nasional (PIN) tahun 2002 ini terdapat sejumlah anak Balita yang menderita immunocompromise (kelainan sistem kekebalan tubuh) yang memerlukan vaksin khusus yang diberikan secara injeksi (vaksin jenis suntik, IPV);

c. Vaksin khusus tersebut (IPV) dalam proses pembuatannya menggunakan enzim yang berasal dari porcine (babi), namun dalam hasil akhir tidak terdeteksi unsur babi, dan belum ditemukan IPV jenis lain yang dapat menggantikan vaksin tersebut;

d. bahwa oleh karena itu, Komisi Fatwa MUI memandang perlu menetapkan fatwa tentang status hukum penggunaan IPV tersebut, sebagai pedoman bagi pemerintah, umat Islam dan pihak-pihak lain yang memerlukannya.

Mengingat :

1. Hadis-hadis Nabi, antara lain :

- "Berobatlah, karena Allah tidak membuat penyakit kecuali membuat pula obatnya selain satu penyakit, yaitu pikun"
(HR. Abu Daud dari Usamah bin Syarik).

- "Allah telah menurunkan penyakit dan obat, serta menjadikan obat bagi setiap penyakit; maka, berobatlah dan janganlah berobat dengan benda yang haram"
(HR. Abu Daud dari Abu Darda ').

- "Sekelompok orang dari suku 'Ukl atau 'Urainah datang dan tidak cocok dengan udara Madinah (sehingga mereka jatuh sakit); maka Nabi s.a.w. memerintahkan agar mereka diberi unta perah dan (agar mereka) meminum air kencing dari unta tersebut..."
(HR. al-Bukhari dari Anas bin Malik).

- "Allah tidak menurunkan suatu penyakit kecuali menurunkan (pula) obatnya." (HR. al-Bukhari dari Abu Hurairah).

- Sabda Nabi s.a.w. yang melarang penggunaan benda yang terkena najis sebagaimana diungkapkan dalam hadis tentang tikus yang jatuh dan mati (najis) dalam keju: "Jika keju itu keras (padat), buanglah tikus itu dan keju sekitarnya, dan makanlah (sisa) keju tersebut; namun jika keju itu cair, tumpahkanlah" (HR. al-Bukhari, Ahmad, dan Nasa'i dari Maimunah isteri Nabi s.a.w.)

2. Kaedah-kaedah fiqh :

• "Dharar (bahaya) harus dicegah sedapat mungkin."

• "Dharar (bahaya) harus dihilangkan. "

• "Kondisi hajat menempati kondisi darurat. "

• "Darurat membolehkan hal-hal yang dilarang. "

• "Sesuatu yang dibolehkan karena darurat dibatasi sesuai kadar (kebutuhan)-nya."

3. Pedoman Dasar dan Pedoman Rumah Tangga MUI periode .

4. Pedoman Penetapan Fatwa MUI.

Memperhatikan :

1. Pendapat para ulama; antara lain:

• "Imam Zuhri (rv. 124 H) berkata, "Tidak halal meminum air seni manusia karena suatu penyakit yang diderita, sebab itu adalah najis; Allah berfirman : '...Dihalalkan bagimu yang baik-baik (suci)... '(QS. al-Matidah [5J: S)";

• dan Ibnu Mas'ud (w 32 H) berkata tentang sakar (minuman keras), Allah tidak "menjadikan obatmu pada sesuatu yang diharamkan atasmu" (Riwayat Imam al-Bukhari).

2. Surat Menteri Kesehatan RI nomor: 1192/ MENKES/ IX /2002, tanggal 24 September 2002, serta penjelasan Direktur Jenderal Pemberantasan Penyakit Menular dan Penyehatan Lingkungan Pemukiman Departemen Kesehatan, Direktur Bio Farma, Badan POM, LP. POM-MUI, pada rapat Komisi Fatwa, Selasa, 1 Sya'ban 1423 / 8 Oktober 2002; antara lain:

1) Pemerintah saat ini sedang berupaya melakukan pembasmian penyakit Polio dari masyarakat secara serentak di seluruh wilayah tanah air melalui program Pekan Imunisasi Nasional (PIN) dengan cara pemberian dua tetes vaksin Polio oral (melalui saluran pencernaan)

2) Penyakit (virus) Polio, jika tidak ditanggulangi, akan menyebabkan cacat fisik (kaki pincang) pada mereka yang menderitanya.

3) Terdapat sejumlah anak Balita yang menderita immunocompromise (kelainan sistem kekebalan tubuh) yang memerlukan vaksin khusus yang diberikan secara injeksi (vaksin jenis suntik, IPV).

4) Jika anak-anak yang menderita immunocompromise tersebut tidak diimunisasi, mereka akan menderita penyakit Polio serta sangat dikhawatirkan pula mereka akan menjadi sumber penyebaran virus.

5) Vaksin khusus tersebut (IPV) dalam proses pembuatannya menggunakan enzim yang berasal dari porcine (babi), namun dalam hasil akhir tidak terdeteksi unsur babi.

6) Sampai saat ini belum ada IPV jenis lain yang dapat menggantikan vaksin tersebut dan jika diproduksi sendiri, diperlukan investasi (biaya, modal) sangat besar sementara kebutuhannya sangat terbatas.

3. Pendapat peserta rapat Komisi Fatwa dalam rapat tersebut; antara lain:

1) Sejumlah argumen keagamaan (adillah di niyyah: al-Qur'an, hadits, dan qawa'id fiqhiyyah) dan pendapat para ulama mengajarkan; antara lain:

a. setiap penyakit dan kecacatan yang diakibat-kan penyakit adalah dharar (bahaya) yang harus dihindarkan (dicegah) dan dihilangkan (melalui pengobatan) dengan cara yang tidak melanggar syari'ah dan dengan obat yang suci dan halal;

b. setiap ibu yang baru melahirkan, pada dasamya, wajib memberikan air susu yang pertama keluar (colostrum, al-liba') kepada anaknya dan dianjurkan pula memberikan ASI sampai dengan usia dua tahun. Hal tersebut menurut para ahli kesehatan dapat memberi-kan kekebalan (imun) pada anak;

2) Dalam proses pembuatan vaksin tersebut telah terjadi persenyawaan / persentuhan (ilhtilath) antara porcine yang najis dengan media yang digunakan untuk pembiakan virus bahan vaksin dan tidak dilakukan penyucian dengan cara yang dibenarkan syari'ah (tathhir syar'an ). Hal itu menyebabkan media dan virus tersebut menjadi terkena najis (mutanadjis).

3) Kondisi anak-anak yang menderita immunocompromise, jika tidak diberi vaksin IPV, dipandang telah berada pada posisi hajah dan dapat pula menimbulkan dharar bagi pihak lain.

Dengan bertawakkal kepada Allah SWT,

MEMUTUSKAN

Menetapkan :

FATWA TENTANG PENGGUNAAN VAKSIN POLIO KHUSUS

Pertama :


Ketentuan Hukum


1.Pada dasamya, penggunaan obat-obatan, termasuk vaksin, yang berasal dari - atau mengandung -benda najis ataupun benda terkena najis adalah haram..

2. Pemberian vaksin IPV kepada anak-anak yang menderita immunocompromise, pada saat ini, dibolehkan, sepanjang belum ada IPV jenis lain yang suci dan halal.

3. Fatwa ini berlaku sejak tanggal ditetapkan dengan ketentuan jika di kemudian hari temyata terdapat kekeliruan, akan diperbaiki dan disempurnakan sebagaimana mestinya.

Kedua :

Rekomendasi (Taushiah)

1. Pemerintah hendaknya mengkampanyekan agar setiap ibu memberikan ASI, terutama colostrum, secara memadai (sampai dengan dua tahun).

2. Pemerintah hendaknya mengupayakan secara maksimal, serta melalui WHO dan negara-negara berpenduduk muslim, agar memperhatikan kepentingan umat Islam dalam hal kebutuhan akan obat-obatan yang suci dan halal.

Ketua : K.H Ma’ruf Amin

Sekretaris : Hasanudin

Jakarta, Indonesia

1 Sya'ban 1423 H - 8 Oktober 2002 M.

KOMISI FATWA MAJELIS ULAMA INDONESIA

sumber: http://klinikummi.blogspot.com/2009/06/imunisasi-salah-faham-lagi.html


Pandangan doktor


Perunding kesihatan kanak-kanak dari Hospital Pakar An-Nur, Dr. Khairul Azman Mohd. Khalid berkata, vaksin secara umumnya memang halal.

"Ada fatwa sudah dikeluarkan dan mengatakan bahawa beberapa jenis vaksin yang dulu diragui halal kini sudah disahkan halal seperti rotavirus.

"Memang vaksin tiada mengandungi unsur babi dan fatwa mengatakan kita boleh mendapatkan vaksin tanpa was-was," jelasnya.

Menurut Dr. Khairul Azman, kurangnya pengetahuan di kalangan ibu bapa menyebabkan mereka meragui kebaikan suntikan vaksin untuk anak-anak.

Malah ada yang mempersoalkan tentang kesan sampingan pengambilan vaksin yang dikatakan mempunyai kesan mudarat untuk jangka masa panjang.

"Memang ada kesan sampingan tapi terlalu sedikit seperti demam atau tempat suntikan membengkak. Melalui kemajuan dalam bidang perubatan, ahli sains telah menghasilkan vaksin dengan kesan sampingan yang sangat minimum," katanya.

Dr. Khairul juga menangkis tanggapan mengatakan bahawa apabila anak demam selepas disuntik bermakna vaksin memberikan tindak balas positif.

"Itu tidak benar, kemajuan dalam penyelidikan dan penghasilan vaksin telah meminimumkan kesan sampingan pada anak-anak hingga mereka tidak demam atau berasa tidak selesa selepas disuntik vaksin," ujarnya.

Tegas Dr. Khairul Azman, vaksin sebenarnya meningkatkan sistem imunisasi kanak-kanak, dengan itu mereka akan menjadi lebih aktif dan boleh mengikuti pelajaran dengan lebih berkesan.
Sesetengah vaksin hanya perlu diambil sekali untuk seumur hidup sebagai contoh kanak-kanak yang mengambil vaksin cacar (chicken pox).

"Bayangkan manfaatnya, selepas mengambil vaksin tubuh badan mereka terlindung daripada virus tersebut dan jika alaminya pun tidaklah seteruk tanpa vaksin," jelasnya.

Tambah Dr. Khairul, tanggapan sesetengah ibu bapa yang mengatakan anak-anak lasak di kampung kurang terkena jangkitan penyakit dan lebih sihat berbanding di bandar adalah kerana faktor keadaan sekeliling.
"Pengudaraan ibu yang menjaga anak sendiri di rumah berbanding dengan di pusat jagaan di bandar adalah amat berbeza.

"Adalah salah jika membandingkan kanak-kanak di luar bandar lebih sihat berbanding di bandar walaupun mereka tidak mengambil vaksin," katanya.

Tambah Dr. Khairul lagi, kanak-kanak yang tidak mengambil vaksin di waktu kecil tetap boleh mengambilnya apabila remaja atau dewasa.

Cuma ada vaksin seperti rotavirus yang ada peringkat umur dan jika terlepas tidak boleh mendapatkannya kembali.

Bagi sesetengah kanak-kanak yang menghidapi penyakit seperti Down Sindrom amat disarankan pengambilannya.

Begitu juga dengan bayi yang lahir pra matang, bayi berpenyakit jantung, lelah juga sebaiknya memiliki pelalian ini.

"Bila ada imuniti yang diambil menerusi vaksin maka sistem imunisasi kanak-kanak ini akan menjadi lebih kuat.

"Ibu bapa perlulah menambah ilmu. Memang saya tidak nafikan adanya pergerakan yang melarang pengambilan vaksin ini secara besar-besaran, bukan sahaja di luar negara malah di Malaysia juga.

"Ibu bapa perlu tahu bahawa tidak mengambil sebarang pelalian menyebabkan anak-anak berpotensi untuk mendapat penyakit yang mencacatkan mereka.

"Memang vaksin yang kerajaan sarankan sudah cukup namun bagi ibu bapa yang menghantar anak mereka ke pusat jagaan kanak-kanak di bandar perlu mengambil inisiatif untuk mendapatkan pelalian tambahan kepada anak-anak.

" Dengan pencegahan ini kita bukan sahaja mendapatkan ketenangan fikiran malah dapat menyelamatkan anak-anak daripada penyakit berjangkit yang boleh mengancam nyawa. Perlu juga ingat, kos rawatan lebih mahal daripada imunisasi yang diambil," ujarnya

sumber: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=1229&pub=Utusan_Malaysia&sec=Kesihatan&pg=kn_01.htm










Khamis, 26 April 2012

sharing is caring : TAWAS

baru terdengar dari seorang kawan mengenai program ni..Tabung Warisan Anas Selangor (TAWAS) yang di kendalikan oleh kerajaan selangor.

Kerajaan Negeri Selangor akan menghadiahkan tabung simpanan sebanyak RM 100.00 bagi setiap pendaftaran TAWAS yang berjaya. Pada usia 18 tahun, anak-anak ini berpeluang menerima RM 1,500.00 seorang hasil daripada pelaburan dalam TAWAS. 
Syarat-syarat penyertaan;

Syarat 01

i. Warganegara Malaysia, DAN;
ii. Lahir di negeri Selangor atau luar negeri Selangor mulai 1hb Januari 2008;
iii. Ibu atau Bapa lahir di negeri Selangor, ATAU Ibu atau Bapa lahir di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur sebelum 1hb Februari 1974.

Syarat 02
i. Warganegara Malaysia, DAN;
ii. Lahir di negeri Selangor mulai 1hb Januari 2008, DAN;
iii. Ibu dan Bapa bukan kelahiran Selangor tetapi telah menetap di Selangor minimum 5 tahun. (Perlu mendapatkan pengesahan taraf permastautin daripada Ketua Kampung/Penghulu/Pengerusi Taman Perumahan/ Ahli Parlimen/Senator/ ADUN dan Ahli Majlis Pihak Berkuasa Tempatan di kawasan tempat tinggal).

Syarat 03
i. Warganegara Malaysia, DAN;
ii. Lahir di luar Negeri Selangor (daerah negeri lain yang bersempadan dengan negeri Selangor iaitu Negeri Sembilan, Perak, Wilayah Pesekutuan (Kuala Lumpur dan Pahang) mulai 1hb Januari 2008, DAN;
iii. *Ibu dan Bapa lahir di daerah negeri lain yang bersempadan dengan negeri Selangor iaitu Negeri Sembilan, Perak, Wilayah Pesekutuan (Kuala Lumpur) dan Pahang.(Perlu mendapatkan pengesahan taraf permastautin daripada Ketua Kampung/Penghulu/Pengerusi Taman Perumahan/Ahli Parlimen/ Senator/ ADUN dan Ahli Majlis Pihak Berkuasa Tempatan di kawasan tempat tinggal).
*Ini merujuk kepada Ibu dan Bapa yang bermastautin di daerah Negeri Selangor yang bersempadan negeri lain. Contoh:- Selangor- Negeri Sembilan, Selangor-Perak, Selangor-Wilayah Pesekutuan (Kuala Lumpur) dan Selangor-Pahang.

Jadi, sesiapa yang berkelayakan, jom la menyertainya...tak ada rugi kalo sertai..ungtung lagi..hehe

 


Rabu, 25 April 2012

Sharing is caring : Perihal susu ibu

Satu perkongsian yang menarik dr Prof Dr Muhaya:


"Saya berkesempatan utk bertemu dgn ibu kepada seorang ilmuwan agama (ustaz) yang tersohor pada masa kini. Melihatkan kpd kebolehan anaknya dalam menyampaikan dakwah, maka saya bertanya kepada ibunya, apakah rahsia beliau dalam mendidik si anak? Jawab si ibu, sewaktu si anak (ustaz) dilahirkan, beliau telah mengambil keputusan utk berhenti kerja bagi menumpukan sepenuh perhatian beliau utk menyusukan anaknya selama genap 2 tahun. Selain itu, pada setiap malam, apabila mereka suami isteri dikejutkan si anak utk menyusu, suami beliau akan turut sama bangun. Suaminya akan menyediakan susu kepadanya utk minum sambil beliau menyusukan anaknya itu. Suaminya tak benarkan beliau menyusu sambil baring. Sebaliknya, suaminya akan menyediakan belakang badannya utk beliau bersandar menyusukan anak sambil duduk dan memastikan keselesaan semasa menyusu. Bayangkan bagaimana emosi si isteri apabli setiap malam dilayan sebegitu oleh si suami"

SUBHANALLAH.... indahnya alam rumah tangga jika bersandarkan amanah dan kasih sayang kerana Allah. Tak mustahil jika mereka dapat melahirkan generasi yang baik akhlaknya.

Persoalannya, siapakah si anak yang dimaksudkan??? Beliau adalah USTAZ DON DANIYAL DON BIYAJID;)

Membaca cerita motivasi macam ni membuatkan diri ni semangat untuk berusaha lebih gigih untuk memperbanyakan susu ibu...

Sedikit perkongsian mengenai susu ibu ...........
Jadual simpanan perahan susu ibu (EBM)


Tempat
Bayi matang @ cukup bulan
Bayi pra-matang @ tidak cukup bulan
Suhu bilik

4-8 jam
Tidak disyorkan
Peti sejuk 2 pintu (bahagian bawah)
48-72 jam
24 jam
Peti sejuk 1 pintu (bahagian pembeku)
Tidak disyorkan
Tidak disyorkan
Peti sejuk 2 pintu (bahagian pembeku)
3 bulan
3 bulan
Peti sejuk pembeku (-20c)

6 bulan
6 bulan


  • Sentiasa gunakan susu yang paling awal disimpan
  • Letakkan perahan susu ibu (EBM) yg disejukbeku di bahagian rak bawah peti sejuk semalaman agar ia cair
  • Rendam bekas berisi EBM di dlm bekas yang mengandungi air suam
  • EBM tidak boleh dididih atas dapur atau di dalam ketuhar gelombang mikro utk tujuan mencairkan atau memanaskan kerana ia akan menyebabkan khasiat susu ibu hilang
  • Periksa kepanasan EBM dgn menitikkan pd lengan
  • Berikan EBM kepada bayi anda dengan menggunakan sudu atau cawan kecil utk menggelakkan berlakunya keliru puting
  • Setelah EBM dipanaskan, susu tersebut perlu digunakan dalam masa 1 jam
  • Baki EBM yang telah dipanaskan tidak boleh disimpan sejuk semula
“Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan atas kelemahan dan menceraikan susunya dalam masa dua tahun; bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibu bapamu; dan kepada Aku-lah tempat kembalimu.” (Surah Luqman, ayat 14)

Air susu ibu ialah satu sebatian tiada tandingan yang diciptakan oleh Allah demi memenuhi keperluan nutrisi bayi dan melindunginya daripada sebarang jangkitan. Keseimbangan makanan berkhasiat dalam air susu ibu adalah pada kadar yang tepat dan bersesuaian dengan tubuh bayi yang belum matang.

Pada masa yang sama, air susu ibu juga kaya dengan nutrien yang mempercepat pertumbuhan sel-sel otak dan perkembangan sistem saraf. Makanan buatan untuk bayi yang disediakan dengan bantuan teknologi masa kini tidak dapat menggantikan makanan ajaib ini

Kelebihan susu ibu;
  • Memantapkan Sistem Imunisasi
  • Kaya Dengan Nutrisi
  • Omega-3
  • Mengurangkan Risiko Sakit Jantung
  • Air Susu Ibu Menentang Kanser
source: http://duniasusuibu.com/kebaikan-susu-ibu/susu-ibu-sebatian-ajaib/

Isnin, 23 April 2012

Fakta tentang Ka'abah

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud 
"Apabila mati seseorang manusia maka terputuslah segala amalannya kecuali tiga iaitu sedekah yang berkekalan, ilmu yang dimanfaatkan oleh orang dan anak soleh yang mendoakannya"
 Dari Riwayat Muslim

terbaca di satu blog and SubhanaAllah! just nak share dengan anda semua, InsyaAllah dapatlah pahala dari perkongsian ilmu ini. selamat membaca semua!
1. Mekah adalah kawasan yang mempunyai graviti paling stabil.
2. Tekanan gravitinya tinggi, dan di situlah berpusatnya bunyi-bunyian yang membina yang tidak boleh didengar oleh telinga.
3. Tekanan graviti yang tinggi memberi kesan langsung kepada sistem imun badan untuk bertindak sebagai pertahanan daripada segala serangan penyakit.
4. Graviti tinggi = elektron ion negatif yang berkumpul di situ tinggi=doa akan termakbul kerana di situ adalah tempat gema atau ruang dan masa serentak.
5. Apa yang diniatkan di hati adalah gema yang tidak boleh didengar tetapi boleh dikesan frekuensinya. Pengaruh elektron menyebabkan kekuatan dalaman kembali tinggi, penuh bersemangat untuk melakukan ibadat, tidak ada sifat putus asa, mahu terus hidup, penyerahan diri sepenuhnya kepada Allah.
6. Gelombang radio tidak boleh mengesan kedudukan Kaabah.
7. Malah teknologi satelit pun tidak boleh meneropong apa yang ada di dalam Kaabah. Frekuensi radio tidak mungkin dapat membaca apa-apa yang ada di dalam Kaabah kerana tekanan graviti yang tinggi.
8. Tempat yang paling tinggi tekanan gravitinya, mempunyai kandungan garam dan aliran anak sungai di bawah tanah yang banyak. Sebab itu lah jika bersembahyang di Masjidilharam walaupun di tempat yang terbuka tanpa bumbung masih terasa sejuk.
9. Kaabah bukan sekadar bangunan hitam empat persegi tetapi satu tempat yang ajaib kerana di situ pemusatan tenaga, graviti, zon magnetisme sifar dan tempat yang paling dirahmati.
10. Tidur dengan posisi menghadap Kaabah secara automatik otak tengah akan terangsang sangat aktif hingga tulang belakang dan menghasilkan sel darah.
11. Pergerakan mengelilingi Kaabah arah lawan jam memberikan tenaga hayat secara semula jadi daripada alam semesta. semua yang ada di alam ini bergerak mengikut lawan jam, Allah telah tentukan hukumnya begitu.
12. Peredaran darah atau apa saja di dalam tubuh manusia mengikut lawan jam. Justeru dengan mengelilingi Ka abah mengikut lawan jam, bermakna peredaran darah di dalam badan meningkat dan sudah tentunya akan menambahkan tenaga. Sebab itulah orang yang berada di Mekah sentiasa bertenaga, sihat dan panjang umur.
13. Manakala bilangan tujuh itu adalah simbolik kepada tidak terhingga banyaknya. Angka tujuh itu membawa maksud tidak terhad atau terlalu banyak. Dengan melakukan tujuh kali pusingan sebenarnya kita mendapat ibadat yang tidak terhad jumlahnya.
14. Larangan memakai topi, songkok atau menutup kepala kerana rambut dan bulu roma(lelaki) adalah ibarat antena untuk menerima gelombang yang baik yang dipancarkan terus dari Kaabah. Sebab itu lah selepas melakukan haji kita seperti dilahirkan semula sebagai manusia baru kerana segala yang buruk telah ditarik keluar dan digantikan dengan nur atau cahaya yang baru.
15. Selepas selesai semua itu baru lah bercukur atau tahalul. Tujuannya untuk melepaskan diri daripada pantang larang dalam ihram. Namun rahsia di sebaliknya adalah untuk membersihkan antena atau reseptor kita dari segala kekotoran supaya hanya gelombang yang baik saja akan diterima oleh tubuh.


Selasa, 17 April 2012

Kucar kacir....

cuti berpantang macam-macam terjadi di ofis
boss ku resign..change management..
dan aku..re-deploy...dah 3 week report duty but not confirm yet mane parmanent place
ooo myyyy...stress la kadang-kadang fikirkan..
tapi ku gagahi juga dengan semangat membara untuk explore bidang baru..
harapan ku moga aku berjaya menempuh tempoh re-deploy ini..
campak lah aku di mana-mana pun..insyaallah aku pasti survive..

chaiyok..chaiyok!!!

Selasa, 10 April 2012

Kehidupan baru...

Erm..dua bulan berpantang meninggalkan blog nih...

So, memperkenalkan..my new girl in house...Iris Qaireena di lahirkan pada 2 Feb 2012 seberat 3.2kg



Si kakak sangat sayang adiknye..kalo bole stiap mase nak peluk cium adik..naik rimas si adik..




Alhamdullillah bertambah ahli rumah..
kehidupan sedikit berubah..melayan ragam anak-anak..
penat memang penat..tp kerana tanggungjawab..ku gagahi juga..
begitu la ibu-ibu kite rase dulu..
bila dah ade anak sendiri baru la mengerti perasaan seorang ibu...


Selasa, 31 Januari 2012

Menghitung hari....

semakin hari semakin berdebar2 rase hati aku nih...maklumlah..1st time untuk cube bersalin normal selepas bersalin czer...memang ala2 1st time bersalin la...

Last friday check up for 38week..everything normal..& gynea tambah extra 1 week to wait for normal delivery..so tarikh expected baru yang dgynea bagi 14/2/2012...yess..itu tarikh valentine day..tp aku salu cakap ngan baby ku..tarikh asal 7/2/2012 tu thaipusam..xbest la klua time tu..better baby kua 5/2/2012 sbb nye tu maulidur rasul..bia la xsame tarikh masihi tp tarikh hijrah sama dengan tarikh lahir nabi..:) harap2 baby dengar cakap mama ye..so kite hanya same2 berjuang untuk proses kelahiran normal tanpa paksa:)

Barang-barang baby & kakak aku dah siapkan smue...takut kalut plak hubby nk buat smue tu nanti..beg baby & mama yang nak bawa ke hospital pun dah letak dalam kete mama..takut tetibe baby nak kua time mama kt tempat keje senang terus g hospital..kad hospital da standby dalam beg..

Nak share amalan/doa/ petua mudah bersalin (from google): 

  • Petua Mudah Melahirkan Anak : Telan Telur Ayam --> mentah? oohh tak gamak aku nak telan Supaya mudah bersalin, telanlah sebiji telur ayam kampung mentah setiap pagi seminggu sebelum waktu untuk melahirkan anak.

  • baca Surah Maryam start from 3rd trimester
  • masa dah contraction (dlm labour room) baca doa Nabi Yunus masa terperangkap dlm perut ikan nun (baca ulang2 kalo bleh sampai la bersalin)
“Tidak ada Tuhan selain Engkau, Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku termasuk orang orang yang zalim". (Surah Al-Anbiya': ayat 87)
  • mintak maaf kat husband, sbb org ckp kalo byk dosa ngan husband susah branak
  • mkn kurma masa pregnant (bulan pose dulu salu la makan..haha)
  • byk berjalan --> btul ka ni, aku pun tatau...tp time2 mcm ni mmg dah tak larat nak jln, sakit urat, sakit blakang..smue la sakit huhu
  • byk2 berdoa kpd Tuhan supaya dipermudahkan utk bersalin nanti
p/s kita hanya berusaha, Allah jgk yg menentukan nanti bila sampai masanya..tp mintak2 la aku dipermudahkan masa bersalin nanti...Aminn..

Khamis, 19 Januari 2012

9 waktu mustajab untuk ibu bapa nasihat anak


Selak-selak blog, terjumpa sesuatu yg bagus utuk di kongsi bersama ibu-ibu & bapa-bapa...

Sembilan waktu mustajab untuk ibu bapa nasihat anak walaupun hanya untuk seminit :

1-Sebelum anak tidur.
2-Ketika anak sedang tidur (bisikkan di telinga).
3-Selepas anak bangun tidur.
4-Selepas anak mandi.
5-Selepas anak solat.
6-Selepas anak membaca al-Quran.
7-Selepas anak berdoa.
8-Selepas anak beriadah.
9-Ketika emosi anak terangsang (contohnya selepas memarahi anak).


Ayat al-Quran yang digalakkan untuk diamalkan :

  • Surah al-Baqarah (apabila dibaca pada satu malam, selama tiga malam syaitan tidak masuk ke dalam rumah).
  • Surah al-Nahl, ayat 97 (amalan untuk mencapai kebahagiaan). Firman Allah yang bermaksud: “Sesiapa yang beramal salih, daripada lelaki atau wanita, sedangkan dia beriman, maka sesungguhnya Kami akan menghidupkannya dengan kehidupan yang baik dan sesungguhnya Kami akan membalas mereka, dengan memberikan pahala yang lebih baik daripada apa yang mereka kerjakan.”
  • Ayat akhir surah at-Taubah (baca 7 kali selepas solat fardu untuk mengharap pertolongan Allah). Firman Allah yang bermaksud: “Jika mereka berpaling, maka katakanlah (wahai Muhammad): Cukuplah Allah bagiku (yang menolong dan memeliharaku), tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia. Kepada-Nya aku berserah diri dan Dialah yang memiliki ‘Arasy yang agung.”
 
Insyallah….Wallahualam



Selasa, 17 Januari 2012

Mungkinkah?????

Sejak dua menjak nih badan makin sakit-sakit, kaki dah mule kejang-kejang..tapak kaki dah start rase bisa-bisa bila pijak..nk berjalan pun rase malas jer sebab badan nih rase macam berat semacam jer..tangan mula rase kebas-kebas...sampai nk gengam pun payah...mungkin kah ini tanda-tanda ari yang di tunggu-tunggu makin tiba...jeng..jeng..jeng..

Masa preggy anak pertama dulu tak pulak rase sakit-sakit macam ni..betul la kate orang..ragam mengandung ni berbesa-besa ikut anak...tp yang penting..janji baby yang bakal lahir nih sihat wal afiat cukup lah...tak kesah la sayang mama sakit janji sayang sihat ok..:)

My Tracking list:

  • Perut menjadi ringan sekitar dua minggu sebelum kelahiran kerana kepala bayi sudah pun 'turun' ke dalam kawasan rangka tulang pelvis.
  • Keluar lendir pekat seperti gam yang lekang dari laluan pintu rahim apabila pintu rahim mula menipis.
  • Pengecutan otot rahim yang semakin kerap dan untuk tempoh yang lama.
  • Keluar lendir bercampur darah apabila pintu rahim mula membuka.





Jumaat, 13 Januari 2012

Alhamdullillah..aku masih bernafas..

Alhamdullillah..syukur ke hadrat illahi..
Aku masih lagi bernafas lagi..
Tanggal 13 Jan...
H.A.P.P.Y.B.I.R.T.H.D.A.Y.T.O.M.E HAHA..

Semalam dapat kejutan dari hubby
So shock...& unexpected..
Da lama tak dapat kejutan dr dia rase nye..hehe
Baby pun seakan mengerti je semalam dok baik2 jer dalam perut  tu..hehe




Rabu, 11 Januari 2012

Permulaan 2012

lame x update blog..baru hari ni tergerak hati nk buka blog....


Permulaan tahun 2012 di mulakan dengan saat-saat berdebar menunggu hari untuk bersalin...minggu ni dah minggu ke-36..2 3 menjak ni Braxton hicks dah mule rase & kerap..risau plak ati ni...untuk melegakan ati yang gundah gulane ni...mula la surfing2 web bace2 blog yg berkaitan dgn ibu mengandung...ni antara yang blog yang best:


  1. http://www.ratuhati.com - join forum die, boleh kongsi pengalaman dgn yg lebih berpengalaman..join kelab...share simptom2 sepanjang kehamilan...macam2 persoalan terjawab...
  2. http://portal.alamhamil.com/artikel-kehamilan/semasa-kelahiran/161-tanda-tanda-bersalin.html - byk info berguna 
  3. http://nonaku.com
  4. http://www.metromaternity.com/maternity-m.html - yang ni ala-ala info dr private hospital..
  5. http://www.mengandung.com
Byk lagi blog yang share info sebenarnya..kene rajin surfing je la...

Just nak share info pasal tanda-tanda kelahiran untuk panduan akan datang hehe...

Tanda-tanda Hendak Bersalin

PENGALAMAN sakit bersalin berbeza-beza bagi setiap wanita. Ada yang merasakan seperti perut memulas hendak membuang air besar, sakit belakang, perut seperti akan pecah dan seumpamanya.

Bermula seawal 28 minggu usia kandungan, wanita akan mula mengalami pengecutan rahim yang normal secara fisiologi, ia dinamakan pengecutan rahim Braxton-Hicks.

Pengecutan rahim ini berlaku jarang-jarang, sekitar setiap 30 minit dan mengambil tempoh beberapa saat saja serta tidak menyakitkan. Ini berbeza dengan pengecutan rahim bersalin yang dialami setiap 15 minit namun kemudiannya menjadi lebih kerap (setiap lima atau tiga minit), setiap satu pula semakin panjang tempohnya (sehingga 45 saat) dan disertai dengan kesakitan.

Tempoh ini bolehlah dikira secara meletakkan tapak tangan pada puncak rahim untuk mengesan pengecutan rahim itu yang sentiasa datang dan menghilang.

Berjumpalah dengan doktor untuk mengesan punca kesakitan yang anda alami. Tanda hampir bersalin adalah seperti berikut:

  • Perut menjadi ringan sekitar dua minggu sebelum kelahiran kerana kepala bayi sudah pun 'turun' ke dalam kawasan rangka tulang pelvis.
  • Keluar lendir pekat seperti gam yang lekang dari laluan pintu rahim apabila pintu rahim mula menipis.
  • Pengecutan otot rahim yang semakin kerap dan untuk tempoh yang lama.
  • Keluar lendir bercampur darah apabila pintu rahim mula membuka.