Memaparkan catatan dengan label Peppermint-Ginger Plus. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Peppermint-Ginger Plus. Papar semua catatan

Sabtu, 11 Mac 2017

Busyuk nya kentut....



Salam hujung minggu semua....

Nampak tak tajuk seram yang saya nak cerita haha..

Saya perasan, selepas konsisten amalkan Ostematrix sebelum tidur, bangun je pagi memang segar badan, senang nak buang air besar dan yang paling ketara minggu pertama tu kentut memang busyuk..

Jadi, terpanggil la nak kaji gak ape sebab kentut bole jadi busyuk...

Kentut adalah campuran udara yang 'ditelan tanpa sengaja', yang kemudiannya masuk ke dalam sistem penghadaman. Ia masuk samada semasa kita bernafas, semasa mengunyah chewing gum ataupun makan dengan terlampau cepat. Udara ini nanti akan bercapur dengan gas yang dihasilkan oleh bakteria dalam usus (bakteria dalam usus kita semua hasilkan gas semasa ia pecahkan gila dan kanji). Proses pecahan gula dan lemak ni saja dah hasilkan kira-kira 3-6 cawan gas dan gas-gas ini perlu dikeluarkan. Tak boleh simpan dalam perut lama-lama. (sumber : Greenaard )

Ok..faham tak ape yang sumber tu cerita tentang kentut 😀

Melalui pembacaan saya melalui google..Kentut busyuk ada kaitan dengan masalah kesihatan juga..

Sebagai contoh selepas korang ambik makanan dari produk tenusu (susu, keju, telur), jam-jam tu jugak nak terkentut, dan kebanyakan nya memang akan bau, itu menunjukkan badan ada masalah memproses laktosa (lactose intolerance). 


Dalam keadaan yang lain pula ia boleh jadi petunjuk kepada masalah yang lebih kronik tentang usus ataupun mungkin jangkitan gastroenteritis.Untuk kepastian, pergi la buat pemeriksaan di klinik.

Dalam kebanyakan kes pula, kentut busyuk ni adalah kerana masalah penghadaman antaranya sembelit, masalah usus dll. 


Tapi jangan risau la, ada pernah keluar di harian metro tak ingat tarikh bila, mengatakan kentut busyuk sebenarnya adalah petanda korang mempunyai tahap kesihatan yang baik sebab anda telah mengeluarkan gas dari badan.


Jika sekiranya anda memang mempunyai masalah penghadaman, jangan risau..amalkan je pemakanan bawang putih & halia. Supaya lebih lawas & membantu pembuangan angin dalam badan. 


Sehingga berjumpa lagi!






Khamis, 30 Oktober 2014

Peppermint-Ginger Plus


Keistimewaan Peppermint-Ginger Plus

Mengandungi herba asli pudina, halia, jintan hitam dan jintan manis untuk rasa yang nyaman dan melegakan.
Boleh dihancurkan dan dicampur dengan air panas untuk minuman herba semulajadi
Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan.

Fungsi Peppermint-Ginger Plus
Memelihara saluran penghadaman 
Mempunyai ciri-ciri semulajadi yang nyaman dan dapat melegakan senak perut. 
Membantu dalam menggalakkan sistem penghadaman secara sihat 
Melegakan dan menyamankan perut.
Membuang angin dalam badan
Mengelakkan ketidakhadaman
Atasi masalah perut kembung

Siapa perlukan?
Orang yang badan penuh angin macam saya
Orang yang sering muntah-muntah dan loya
Orang yang ingin menjaga kebersihan usus 
Orang yang suka minum teh pudina
Orang yang sering alami perut kembung






Apa lagi jom calling2
 ✉ PM:https://www.facebook.com/vitamin2umy/
 ⌨ Blog: http://juemuen.blogspot.com
 ✍ : mamajueshaklee@gmail.com
 ☎ Call/SMS/WhatsApp: 013-2299 108 
 Berminat menjadi ahli keluarga mommybizz?? Income 4 / 5 angka dengan hanya duduk didepan PC? Baca lebih lanjut di entry ini